حضور تئاتری‌ها در عرصه تصویر در چند سال اخیر بیشتر شده است. حمیدرضا آذرنگ، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر این روزها نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش، «روزی روزگاری آبادان» روی پرده رفته، داستانی که که آذرنگ سال‌ها پیش آن را روی صحنه تئاتر آورد.

آذرنگ 4

همشهری آنلاین: خیلی از هنرمندان تئاتر با ورود به تلویزیون، سینما و نمایش خانگی توانستند موفقیت بیشتری به ‌دست بیاورند. حضور تئاتری‌ها در عرصه تصویر در چند سال اخیر بیشتر شده است. حمیدرضا آذرنگ، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر این روزها نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش، «روزی روزگاری آبادان» روی پرده رفته، داستانی که آذرنگ سال‌ها پیش آن را روی صحنه تئاتر آورده بود و تماشاگران زیادی داشت.

حمیدرضا آذرنگ: بازیگری از جنوب که با کارگردانی به خوزستان برگشته است



* فیلم «روزی روزگاری آبادان» ساخته حمیدرضا آذرنگ در یک ‌ماه گذشته چند بار قرار بود بر پرده سینماها نمایش داده شود که به دلایل مختلف به تعویق افتاد و حالا این فیلم با بازی فاطمه معتمدآریا و محسن تنابنده از روز چهارشنبه، ۱۰مردادماه اکران شده است.
* آذرنگ ۵سال پیش، درست در اوج کرونا نخستین فیلم سینمایی خود را ساخت، فیلمی که به دلایل متعدد از اکران بازمانده بود.
* نخستین نمایش فیلم «روزی روزگاری آبادان» که نخستین تجربه کارگردانی حمیدرضا آذرنگ است، سال۱۳۹۹ در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر بود.
* فاطمه معتمدآریا، محسن تنابنده، الهام شفیعی، هیراد آذرنگ، سهیل جمالی و امیرحسین ابراهیمی ازجمله بازیگران این فیلم هستند.
* این فیلم سینمایی نامزد دریافت سیمرغ بلورین در ۷رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد، بازیگر نقش مکمل زن، فیلمنامه اقتباسی، فیلمبرداری، صداگذاری، کارگردان اول و طراحی صحنه شد و توانست برای بهترین طراحی صحنه جایزه را از آن خود کند.
* تجربه سینمایی این کارگردان شناخته‌شده تئاتر وامدار تجربه تئاتری آذرنگ بوده. او نمایش این اثر را با همین عنوان سال۸۴ در تئاترشهر روی صحنه برد. آذرنگ گفته بود: برخلاف تمام دنیا که بقای یک نمایش روی صحنه می‌تواند سال‌ها به طول بینجامد، در ایران در نهایت ۳۰روز به درازا می‌کشد. ما دوست داریم حرفمان را با مخاطبان بیشتری به اشتراک بگذاریم. من فکر می‌کردم این موضوع کهنگی و میرایی ندارد و با توجه به زیاده‌خواهی انسان که به جنگ منتج می‌شود، دوست داشتم فیلم آن را بسازم.

حمیدرضا آذرنگ: بازیگری از جنوب که با کارگردانی به خوزستان برگشته است


* آذرنگ که ماجرای این فیلم را با الهام از یک اتفاق واقعی ساخته، درباره داستان این فیلم گفته: روز اول جنگ آمریکا و عراق یک موشک به‌اشتباه به انبارهای شرکت نفت آبادان برخورد کرد که البته تلفاتی نداشت، اما من خیال‌پردازی کردم. این اتفاق که حاکی از خطای انسانی بود، می‌توانست برای خانواده‌ای رخ بدهد.
* نمایشنامه‌های آذرنگ در زمان خودش، همیشه پرسروصدا بود. دغدغه‌های آذرنگ در متن‌هایش باعث می‌شد که گاهی مدیران وقت اجازه اجرای نمایش‌ را به کارگردانان ندهند و یکی از این متن‌ها «ترن» به کارگردانی نیما دهقان بود، نمایشی درباره جنگ که حاشیه‌های زیادی در اجرا داشت و یکی‌دو بار هم اجرایش توقیف شد.

حمیدرضا آذرنگ: بازیگری از جنوب که با کارگردانی به خوزستان برگشته است


* او نخستین بار با «نیمه گمشده» (سال۷۸)، ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر وارد سینما شد. ۱۸سال در جنوب کشور بود و در بیشتر نقش‌هایش در نقش یک جنوبی حاضر شد. آذرنگ در بیش از ۲۰ فیلم سینمایی بازی کرده و با کارگردانان زیادی همکاری داشته است.
* آذرنگ در ۲فیلم «قاتل اهلی» و «خائن‌کشی» مسعود کیمیایی بازی کرده است. از دیگر فیلم‌هایی که در آنها به ایفای نقش پرداخته می‌توان به «ملکه»، «تنگه ابوقریب»، «آبجی»، «غلامرضا تختی» و «آباجان» اشاره کرد.
* بازی در ۱۷سریال تلویزیونی در کارنامه آذرنگ دیده می‌شود. این بازیگر در سریال «نون خ» سعید آقاخانی هم بازی کرده است.

کد خبر 873159
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha